Remik, znany również jako rummy, to popularna gra karciana, która jest uwielbiana przez graczy na całym świecie. Celem gry jest pozbycie się wszystkich kart z ręki poprzez tworzenie meldunków, czyli grup kart spełniających określone kryteria. W tym artykule szczegółowo omówimy zasady gry w remika, system punktacji oraz sposoby zakończenia gry.
Podstawowe zasady gry w remika
Remik to gra karciana, która może być rozgrywana przy użyciu standardowej talii kart. W standardowej wersji grę rozpoczyna się z 52 kartami, a do gry może przystąpić od 2 do 6 graczy. Na początku każdemu graczowi rozdaje się określoną liczbę kart, zwykle 10. Reszta kart stanowi tzw. “stock”, czyli stos zakryty, z którego gracze będą dobierać karty w trakcie rozgrywki. Pierwszą kartę z “stocku” odkłada się na stos odkryty, który nazywany jest “discard pile”.
Kluczowym elementem gry w remiku jest tworzenie meldunków. Meldunki mogą być dwojakiego rodzaju:
- Grupa (Set): Trzy lub więcej kart o tej samej wartości, lecz różnych kolorach. Na przykład, 8♠, 8♦ i 8♣ tworzą grupę.
- Sekwens (Run): Trzy lub więcej kart w sekwencji tego samego koloru. Na przykład, 4♦, 5♦, 6♦ tworzą sekwens.
Każda tura gracza składa się z trzech głównych czynności:
- Dobieranie kart: Gracz może dobrać kartę z „stocku” lub z „discard pile”.
- Tworzenie meldunków: Gracz może kłaść meldunki na stół lub dodawać karty do już istniejących meldunków.
- Odkładanie karty: Na koniec swojego ruchu, gracz odkłada jedną kartę na „discard pile”.
Punktacja w remiku
Punktacja w remiku odgrywa kluczową rolę w ustaleniu zwycięzcy każdej rozgrywki. Punkty przyznawane są na koniec każdej rundy i zależą od kart, które gracze posiadają w ręku oraz meldunków, które zostały zagrane. Punkty liczy się w następujący sposób:
- Karty od 2 do 10: Wartość kart odpowiada ich wartości liczbowej, czyli karta z numerem 3 ma 3 punkty, karta z numerem 7 ma 7 punktów, etc.
- Karty figurowe (J, Q, K): Każda karta figurowa jest warta 10 punktów.
- Asy: As może być warty 1 punkt (gdy tworzy sekwens z kartami 2 i 3) lub 11 punktów (gdy tworzy grupę lub jest częścią sekwensu kończącego się królem).
- Dżokery: Jeśli gra zawiera dżokery, są one zazwyczaj warte 20 punktów.
Podczas gdy na koniec każdej rundy gracze liczą punkty wszystkich kart, które mają w ręce, wartości meldunków na stole nie są brane pod uwagę. Zwycięzcą rundy jest gracz, który jako pierwszy pozbędzie się wszystkich swoich kart, a punkty przeciwników, które pozostają w ich rękach, zostają doliczone do jego wyniku. Zwycięzcą całej gry zostaje ten gracz, który jako pierwszy osiągnie wcześniej ustalony limit punktowy, na przykład 100 lub 500 punktów.
Jak zakończyć grę w remika?
Zakończenie gry w remika jest zróżnicowane w zależności od przyjętych przez graczy reguł przed rozpoczęciem rozgrywki. Istnieje kilka powszechnych metod zakończenia gry:
- Wcześniejsze deklarowanie: Gracz może zakończyć grę poprzez “zamknięcie”, co oznacza odłożenie jednej karty do „discard pile” i zgłoszenie pozbycia się wszystkich kart z ręki, które tworzą meldunki. Inni gracze mogą następnie pominąć swoje kolejki, a punkty są liczone zgodnie z kartami, które zostały im w ręku.
- Zakończenie rundy przez dobieranie ostatniej karty: Kiedy gracz dobierze ostatnią kartę ze „stocku”, runda jest zakończona bez możliwości wykonania dalszych ruchów. Punktacja jest liczona i rozpoczyna się nowa runda.
- Pełna gra do ustalonego limitu punktowego: Gra może trwać, aż jeden z graczy osiągnie wcześniej ustalony limit punktowy, na przykład 100 albo 500 punktów. Wówczas ten gracz jest ogłaszany zwycięzcą całej gry.
Zasady remika są stosunkowo proste, ale ich opanowanie i perfekcyjne stosowanie w praktyce wymaga strategii i doświadczenia. Znajomość tych reguł pozwala na płynniejszą rozgrywkę oraz więcej radości z gry, niezależnie od tego, czy gramy w domowym zaciszu, czy też w gronie większej grupy zapalonych graczy.